donderdag 6 maart 2014

Suikers enzo....

Zo, de klaar voor de tweede blog. Er zijn al veel bezoekers op de eerste blog geweest, leuk!

Gisteravond een vriendin enthousiast gemaakt voor een suikervrije nasi van de site van Sandra. Ja ja, ook in nasikruiden zitten suikers.

Tevens een verwenavondje gehad tijdens een oriflameparty, heerlijk genoten van een stoombad(je) en gezichtsmaskertje. Lekker tutten... De verleiding was groot om toch iets van suiker te nemen, ik zag heerlijk nougat staan, jummie. Maar ik heb me kunnen inhouden ;-)

We eten dagelijks veel te veel suiker. Veel suikers zijn verstopt in allerlei voedingsmiddelen. Toen ik startte aan mijn ‘dieet’, heb ik veel etiketten en artikelen gelezen. Je wordt er niet vrolijk van waar allemaal toegevoegde suikers inzit….  Denk aan chips, kroepoek, muesli, kruidenmixen, light- producten enz. Light producten zijn vanaf nu sowieso uit mijn assortiment verdwenen. Er zitten allerlei andere chemische stoffen in waar je lichaam niet beter van wordt. Hierover een andere keer meer.
Het teveel aan suiker wordt opgeslagen als vet. Tja, daar zit niemand op te wachten. De dagelijkse benodigde hoeveelheid aan suiker is 20 gram voor een vrouw, dit komt neer op 4 suikerklontjes. Echter consumeren we per dag gemiddeld 35 klontjes…. Ongeveer 30 klontjes per dag worden opgeslagen als vet wat neerkomt op 2 tot 4 kilo overgewicht per jaar.

Suiker zorgt voor overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten, overmatige schimmelvorming (jawel hoor, candida) , een te hoog cholesterolgehalte en nog een groot aantal welvaartsziekten. (Bron: 100% suikervrij basiskookboek)  Op de volgende site staan 114 nadelen van suiker. http://www.voedings-gezondheidsadvies.com/114_nadelen_van_suiker.html
Hoe kom je erachter waar suiker inzit? Simpelweg door verpakkingen te lezen. Helaas hebben fabrikanten ook andere slimme namen gevonden voor suikers.  Via deze site kun je alle andere benamingen vinden: http://www.sugarchallenge.nl/het-boek/suikerspiekpas Helaas wordt er zelfs aan honing suiker toegevoegd om zo goedkoop mogelijk honing te kunnen verkopen.

Ik heb geleerd dat de ingrediƫnten die vooraan staan in het ingrediƫntenlijstje het meeste voorkomen in het product, des te verder weg in het rijtje, des te minder er van is toegevoegd. Tevens kijk ik nu altijd even in het voedingstabelletje, hierin staat altijd hoeveel suiker er in zit, maar let op, dit kunnen dus ook de natuurlijke suikers zijn.


De consumentenbond houdt zich momenteel ook bezig met het feit dat allerlei fabrikanten suiker verdoezelen. Lees er hier meer over. http://www.consumentenbond.nl/campagnes/kletsplaatjes/over-de-suikerpraatjes/

Het lukt mij niet om voor de volle 100% suikervrij te gaan, omdat er ook natuurlijke suikers bestaan, welke zitten in fruit, maar ook in worteltjes en zelfs chocolade. Ik vermijd alle toegevoegde suikers en de fruitsoorten waarin veel natuurlijke suikers zitten, zoals ananas, mandarijnen enz. Scheelt dat ik al niet zo’n fruiteter was, maar ik merk dat ik wel behoefte krijg aan het eten van fruit, gedurende mijn ‘dieet’.
De fruitsoorten die ik momenteel wel neem zijn Granny Smiths, mineola’s en cranberry’s. Qua groenten vermijd ik momenteel de worteltjes (maar pluk het niet uit de kant en klare nasi groenten) en champignons. Champignons zijn pure schimmels, dus deze zijn voor mijn candida niet gunstig.

Om mijn darmen weer rustig te krijgen volg ik dus het  ‘candida-dieet’ en maak ik gebruik van voedingssupplementen.  Ik heb de eerste kuur er op zitten, en merkte echt al een verandering. Maar omdat ik in de vakantie iets te veel afgeweken heb van het dieet,  en daardoor weer meer last heb van mijn darmen, heb ik besloten om er nog een kuurtje achteraan te volgen. Deze duurt 42 dagen, dus zo rond de Pasen ben ik klaar. Daarna ga ik verder met deze gezonde levensstijl, maar zal ik af en toe ook gewoon weer een lekker toetje, koekje of heerlijk stukje nougat nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten