maandag 24 maart 2014

E nummers enzo...

Wat leuk, mijn vorige blog is 60 keer bekeken! Grappig om te zien dat zelfs in Noorwegen, Amerika en Suriname mijn blog is bekeken. Tja bekeken betekent nog niet gelezen... Des te leuker is het dan ook om reacties te krijgen!

Deze blog gaat over e- nummers.... Het voedingscentrum beschrijft deze e-nummers als stoffen die toegevoegd zijn om voedingsmiddelen te verbeteren. Dit kunnen kleur- geur- en smaakversterkers zijn en consenveermiddelen.
Een toevoeging krijgt pas een E nummer als zeker is dat je er niet teveel ban binnen krijgt. Het is bij wet vastgelegd hoeveel er maximaal aan producten mag worden toegevoegd.

Vanwege mijn candida is mij aangeraden om E nummers te vermijden. Maar waarom? Als je je er in gaat verdiepen, schrik je toch best. Veel levensmiddelen zijn geen echte voeding meer maar laboratoria producten geworden. Dit om producten zo goedkoop mogelijk te kunnen verkopen.
Ook probeert men de koper op het verkeerde been te zetten. Om bijvoorbeeld suiker te vermijden, worden er synthetische zoetstoffen gebruikt. Alleen al bij het woord synthetisch krijg ik de kriebels. In mijn kleding liever al niet, dus ook niet in mijn lijf.

Wat is er dan zo slecht aan die E nummers? Heel veel e nummers zijn niet natuurlijk, en waarom zou je dit dan wel willen eten???.  Ik heb om hier meer over te weten te komen het boekje 'Wat zit er in uw eten' aangeschaft.
Vervolgens de koelkast eens uitgepakt en bekeken wat er allemaal in zit. Nou veel producten gingen linearecta de prullenbak in. De meest bekende is E 621 (monosodiumglutamaat), ook bekend als ve- tsin. Dit is een smaakversterker om hartige snaken te versterken. Diverse klachten alz migraine, depressie, alzheimer en obesitas worden in verband gebracht met msg. Het is echter nog niet wetenschappelijk bewezen, maar ik heb op diverse forums gelezen dat klachten minder werden na het vermijden van E 621. Deze smaakversterker komt trouwens voor in vele kruidenzakjesm sauzen, soepen, chips en allerlei andere snacks. Mijn keukenvoorraad is dus drastisch verminderd na het het bekijken van dit boekje.
Voor ik het vergeet te zeggen, er zijn ook goede e nummers gelukkig! Maar het zijn er maar erg weinig...
Helaas mogen fabrikanten ook de gewone benaming gebruiken op hun etiketten... tja en voordat je er dan achter bent wat het is.... Ik las in het boekje ' de boodschappencoach' ( echt een aanrader) de tip ' alles wat chemisch klinkt, niet eten' . Ik kan me daar wel goed in vinden. Tevens zei laatst iemand van de lopersgroep ' Loop alleen langs de versafdeling in de supermarkt'. Ik kon me dat eigenlijk niet zo goed voorstellen, maar merk in de praktijk dat ik idd de meeste tijd daar doorbreng in de supermarkt. Maar smokkel nog wel iets te vaak naturelchips en hele pure chocolade mee in mijn boodschappenmandje, want ik blijf toch wel een rasechte snoeperd.  Maar nu in een gezondere variant.... dan voorheen, want die chips blijft ongezond, maar wel zonder e-nummers en suikers.

Een van mijn favoriete recepten is appelmacaroni. Dit wordt bereid met een pakje hacheemix. Bij het nalezen van de ingredientenbleek dat pakje voornamelijk bestond uit E nummers. Sandra Woldering (zie iedere blogs) heeft voor mij het recept aangepast naar een gezondere variant. Afgelopen weekend heb ik dit geprobeerd,  het was nog niet helemaal perfect, maar met een beetje verder knutselen gaat dit zeker goed komen. Zie www.sandrawoldering.nl/recepten voor het recept en mijn opmerkingen erbij.
Vanavond heb ik het restant opgegeten en het smaakte me prima!

Tevens heb ik van de week een chocoladecake gemaakt met amandelmeel. Hierover was ik
ook nog niet tevreden, dus ook hiermee verder proberen....

Grappig om te merken dat ook je smaak verandert...ik drink al geruime tijd geen koffie meer. Laatst was het voor me ingeschonken, dus toch maar opgedronken, zonder suiker. Iets wat ik me lange tijd  terug niet had kunnen voorstellen. Voor alsnog ben ik niet van plan om weer aan de koffie te gaan, ik houd het liever bij mijn enorme koppen thee, mmmmm. Daarom ga ik nu maar gauw stoppen, tijd voor flinke plens water! (0,4 liter per glas)

Toedels


Geen opmerkingen:

Een reactie posten