dinsdag 18 maart 2014

Gewoon lekker lopen....

Even een blog  over iets anders dan voeding....

Zoals je misschien wel weet, doe ik aan chirunning. Chirunning is een manier van hardlopen, waarbij je loopt vanuit de ontspanning waardoor blessures voorkomen worden.

Na een aantal blessures te hebben gehad na het hardlopen (shin splints of last van bovenbenen) heb ik besloten om mee te doen aan een workshop chirunning. In de praktijk blijkt het nog best lastig om de geleerde principes toe te passen in het lopen, met name het lopen vanuit ontspanning. (Voor de mensen die mij niet kennen.... Miranda en ontspanning/ loslaten, dat is een lastige combi)

Afgelopen voorjaar heb ik voor de tweede keer meegedaan met de eiberrun en was daarna helemaal gesloopt. Duidelijk niet chi gelopen... Dat wilde ik niet meer, dus ik besloot om met de woensdagavond training mee te gaan doen die gegeven wordt in Enschede. Mijn trainster had een zware dobber aan mij, dus ik heb besloten om nogmaals de workshop chirunning te volgen. Tijdens deze dag heb ik vooral veel op blote voeten gelopen op een grasveld, waardoor ik goed kon voelen hoe ik op mijn voeten landde. Tevens heb ik me daar echt overgegeven aan het principe 'hellen', waardoor ik de WAUW factor ervoer. Ik liep zonder echt moeite te doen!

Maar ja, ook dan ben je er nog  niet.... want chi running is techniek, techniek, techniek. Daar sleutelen we iedere woensdag aan verder. Afgelopen kerstvakantie heb ik me suf geoefend met het nemen van kleine pasjes en het ontspannen van de onderbenen, waardoor ik geen last meer heb van mijn kuiten/ schenen. Gelukkig werd mijn harde werken beloond met een paar mooie complimenten! 'Wat heb jij de afgelopen weken gedaan?' 'Geoefend' 'Nou dat is te zien!' Daar kwam de woehoe- factor voorbij!
Daarnaast train ik bij de atletiekvereniging in het dorp, ook daar kreeg ik de complimenten, alleen waren deze juist niet zo bedoeld...  'Miranda, je moet meer je knieën heffen'. Tja, dat is nou juist hetgene wat je NIET moet doen bij chirunning, dus teken dat dat goed gaat. (Deze trainingen zijn dus geen chi running trainingen, maar power running trainingen)

Wat zijn nou precies de uitgangspunten van chi running? Chirunning is gebaseerd op Tai Chi, waarbij de energie goed door je lichaam stroomt en waarbij je beweegt met de natuur.
De basisprincipe zijn een goede houding/ ontspanning, geleidelijke vooruitgang (stapje voor stapje chirunning eigen maken, van techniek naar afstand naar snelheid) en het vinden van balans (die vind ik lastig uit te leggen).

De chirunning techniek is in 6 werkgebieden ingedeeld:
- houding (creeren van een rechte lijn in je houding, van schoudergewricht, via heup naar enkels)
- helling (ligt voorover laten vallen terwijl je houding goed blijft)
- onderlichaam (voet gebruiken ter ondersteuning om niet echt te vallen en niet om vooruit te komen)
- bekkenrotatie (meewerken met de kracht van de weg die op je afkomt, dit kun je voelen bij snelwandelen)
- bovenlichaam, ellebogen zwaaien naar achteren en je volgt je hart tijdens het lopen
- pasfrequentie en paslengte, korte pasjes met hoog tempo (180 bpm)

In dit filmpje wordt een duidelijke uitleg gegeven.
 
 
Hoe gaat het nu? Afgelopen zondag heb ik voor het eerst sinds vorig jaar mei 7 km gelopen. Ben tussendoor heel even gestopt om even bij de te komen van een versnelling, maar heb pijnloos gelopen. Twee weken geleden liep ik echter na 5 km mank door het huis, omdat ik mijn buikspieren te weinig had gebruikt, waardoor mijn heupen te hard moesten werken. Ik loop op dit moment iets langzamer dan vorig jaar, maar mijn doel is dan ook niet meer om hard te lopen, maar om lekker te lopen.

Vandaag genoten mijn klas en ik van een gymles van de atletiekvereniging waarbij estafette gedaan werd. Omdat er een leerling te kort was voor eerlijke groepjes besloot ik ook af en toe mee te doen. Dit heb ik geweten, ik ging over op mijn oude hardloopmanier en voel dat nu in mijn bovenbenen.... :-S
 
Morgen weer lekker trainen in de loopgroep in Enschede onder het motto 'Gewoon lekker lopen'.
 
Voor meer informatie kijk op www.loopblessurevrij.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten